KLUBBHÅNDBOK
Velkommen til vår klubbhåndbok, hvor du finner nyttig informasjon om våre retningslinjer, aktiviteter og organisering. Utforsk de ulike seksjonene for å bli bedre kjent med klubbens verdier og målsettinger.
Klubbinformasjon
Grunnleggende informasjon
Stiftet: 24. mars 1909
Organisasjonsnummer: 986620168
Idretter
- Bryting
- Sumo
- Boksing
- Paraidrett
- Håndball
Kontaktinformasjon
Postadresse:
SP 09 v/Håvard Solli Bergheim
Grefsenkollveien 20F
0490 Oslo
E-post: sportsklubben09@gmail.com
Nettside: www.sportsklubben1909.no
Økonomi
Bank: DNB
Kontonummer: 16075617309
Tilknytninger
Medlem av:
Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Tilknyttet:
- Norges Bryteforbund
- Norges Bokseforbund
Innledning
SP09 sin Klubbhåndbok skal svare på de viktigste spørsmålene om klubben og gjøre det enkelt å finne ut hva som gjelder internt i klubben. Den skal sikre kontinuitet i det som bestemmes og gjennomføres. Vi har en klubbhåndbok på tvers av alle idrettene. Tema som gjelder utvalgte idretter presiseres underveis.
Klubbhåndboka er laget av styret etter innspill fra et utvalg trenere, utøvere og foreldre i klubben. Håndboka er et arbeidsverktøy for alle medlemmer, utøvere, foreldre, styret, komiteer, trenere og dommere i klubben vår.
Håndboka skal benyttes til å forstå og kommunisere våre verdier og rutiner, hvilken klubb vi er, hva vi skal oppnå, hva vi tilbyr og hvordan vi gjør ting.
Klubbens historie
SP09 er en over hundre år gammel idrettsklubb som holdt til i det opprinnelige klubbhuset på Dælenenga idrettsplass. Klubben ble stiftet 24. mars 1909, derav klubbnavnet. Klubben ligger sentralt på Grünerløkka og har en lang tradisjon og historie innen kampsport. Flere OL, VM og EM deltagere har gjennom en årrekke trent seg opp i klubben og representert Norge i store mesterskap.
I 2021 ble klubblokalet revet for at ny flerbrukshall skal stå klar september 2025. I mellomtiden trener klubben i Bjølsenhallen.
Det opprinnelige navnet var Arbeidernes Turn- og Idrettsforening (Arbeidernes TIF) som fra 1916 ble til Fagforeningenes Idrettsforening. I 1924 var klubben sentral i stiftelsen av Arbeidernes Idrettsforbund, hvorpå noen medlemmer brøt ut og dannet Sportsklubben av 1924. To år senere meldte klubben seg ut igjen av AIF, noe som førte til nok en splittelse og utbryteren Fagforeningenes Idrettsforening av 1926. I 1929 slo Fagforeningenes Idrettsforening og Sportsklubben av 1924 seg sammen igjen og tok navnet Sportsklubben av 1909.
Klubben har tradisjon for å være et sosialt samlingspunkt for medlemmer og familier gjennom flere generasjoner. Vi har en medlemsmasse spredt på 14 nasjonaliteter og vi jobber for god integrering og like muligheter.
Her er noen prosjekter og prestasjoner i 2024:
- Klubben mottok utmerkelsen Årets Bryteklubb av Norges Bryteforbund i sesongen 2023/24 (også i 2022)
- Bryting startet en Nybegynnergruppe for Kvinner Fristil
Sportslige prestasjoner i 2024:
Sumo:
- VM: Rikke Juell Bugge 2.plass og Pernille Rojahn Oddlien 5. plass.
- EM: Rikke Juell Bugge 2 stk. 3.plasser, Pernille Rojahn Oddlien 2 stk. 3.plasser og Liz Hjelle Jenssen 3.plass.
- Europacup: Liz Hjelle Jenssen 1.plass, Erik Bjørgen 1. og 3.plass, Rikke Juell Bugge 2 stk. 3.plasser, Pernille Rojahn Oddlien 2.plass, Sander Greenberg Bergheim 3.plass og Joakim Sandberg Rusvik 2.plass
- SP09 ble Beste klubb under Sumo NM 2024 på hjemmebane med 13 gull
Bryting:
- Tom Rune Ljosåk, Timann Førland Schwamborn og Robin Christensen fikk bronse i Veteran VM.
- Exauce Mukubu tok bronse i U23 EM.
Verdier
SP09 baserer sin aktivitet på felles vedtatte verdier og veivalg for norsk idrett: Ærlig, leken, ambisiøs og inkluderende. Klubbens arbeid skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. Ut fra fellesverdiene i norsk idrett, har SP09 tydeliggjort hva som skal prege oss og klubben vår.
SP09 sine verdier:
- Inkluderende
- Inspirerende
- Kunnskapsrike
- Engasjert
- Vennskap
Verdiene skal hjelpe oss til:
- å skape et godt klubbmiljø, der vi tar godt vare på hverandre
- å skape gode holdninger, som fører til et godt treningsmiljø
- å være en klubb som er kjent for godt samarbeid og god oppførsel
- å fremstå slik klubben ønsker i alle sammenhenger
- å bli tydelige, få frem det som skiller oss fra andre, og klargjøre vår spesielle identitet
- å være en klubb som er åpen for alle, og som speiler mangfoldet i samfunnet rundt oss
Visjon
Virksomhetsidé
Hovedmål
Organisasjonsplan for hovedstyret i klubben
Rolle | Navn |
---|---|
Leder Bryting | Håvard Solli Bergheim |
Styremedlem | Gun-Hege Økseth |
Styremedlem | Simen N Kristensen |
Kasserer | Erik Bjørgen |
Medlemsansvarlig | Gyda Knudsen |
Årsmøtet
Årsmøtet er klubbens høyeste myndighet og avholdes hvert år i mars/april. Årsmøtets oppgaver er nærmere beskrevet i klubbens lov. Der fremgår det også hvordan årsmøtet skal innkalles.
For å ha stemmerett og være valgbar må et medlem ha fylt 15 år, vært medlem i klubben i minst én måned og ha betalt kontingent.
Innkalling til årsmøtet annonseres på klubbens hjemmeside. Årsmøtet legger grunnlaget for klubbens virksomhet og styrets arbeid. Alle som ønsker å være med på å bestemme hva klubben skal gjøre, og hvordan den skal drives, bør delta på årsmøtet.
Protokollen fra årsmøtet bør legges ut på klubbens hjemmeside.
Hovedstyret
Hovedstyret er klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene. Noen saker kan ikke styrebehandles, men må behandles av årsmøtet. Det gjelder saker som kommer frem av «Årsmøtets oppgaver», og saker som er av ekstraordinær karakter eller av betydelig omfang i forhold til klubbens størrelse og virksomhet. Dersom styret er i tvil, bør saken opp på årsmøtet.
Lovpålagte oppgaver for styret:
- Sette i verk årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak
- Påse at idrettslagets midler brukes og forvaltes på en forsvarlig måte, i samsvar med de vedtakene som er fattet på årsmøtet eller i et overordnet organisasjonsledd, og sørge for at idrettslaget har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen og en forsvarlig økonomistyring
- Etter behov oppnevne komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver og utarbeide mandat/instruks for deres funksjon
- Representere idrettslaget utad
- Oppnevne en som er ansvarlig for politiattester
- Oppnevne en ansvarlig for barneidretten
Andre viktige oppgaver:
- Planlegge og ivareta klubbens totale drift, herunder mål- og strategiarbeid, budsjett og regnskap
- Påse at idrettens retningslinjer for aktiviteten i idrettslaget blir fulgt
- Stå for idrettslagets daglige ledelse
- Arbeidsgiveransvar for eventuelle ansatte
- Legge frem innstilling til årsmøtet på kandidater til valgkomité
- Oppnevne to personer som i fellesskap skal disponere idrettslagets konti, og sørge for at de er dekket av underslagsforsikring
- Oppnevne eller engasjere regnskapsfører/kasserer
- Lage årsberetning fra styret til årsmøtet
- Oppdatering av Klubbhåndbok, Økonomihåndbak og Forventningsavklaringer til alle som bidra
- Innhente og sikre Politi- og Trenerattester
Styremedlemmene kan velges til spesifikke oppgaver som kasserer eller sekretær på årsmøtet, eller styret kan selv fordele oppgavene.
Styret Bryting
Rolle | Navn |
---|---|
Leder Bryting | Håvard Solli Bergheim |
Styremedlem | Gun-Hege Økseth |
Styremedlem | Jørgen Johansson |
Styremedlem | Sigurd Bestdalen |
Kasserer | Erik Bjørgen |
Medlemsansvarlig | Gyda Knudsen |
Sportslig bryting
Rolle | Navn |
---|---|
Leder Sportslig | Håvard Solli Bergheim |
Sportslig Leder | Jørgen Johansson |
Oppmann Senior | Tom Rune Ljoså, Sigurd Hestdalen |
Oppmann Junior | Emanuel Miczad |
Oppmann Junior | Sofie Jørgensen |
Oppmann Barn | Sigurd Hestdalen, Håvard Hestdalen |
Nybegynner Barn (ikke aktive år 2025) | - |
Nybegynner Eldre Senior Dame | - |
Trener | Tom Rune Ljoså, Sigurd Hestdalen, Håvard Hestdalen |
Trener | Petr Tosovski |
Trener | Emanuel Miczad, Sofie Jørgensen |
Trener | Sigurd Hestdalen, Håvard Hestdalen |
Trener | Oliver Bergheim, Benjamin Hansen, Marius Ljoså |
Trener | Ida Mykle Johansen |
Sportslig Paraidrett
Rolle | Navn |
---|---|
Leder Paraidrett | Aurora Kjekshus Reite |
Trener Parabryting | Jørgen Johansson |
Trener Paraboksing | Aurora Kjekshus Reite, Abdi Ladif Mahamoud Ismail |
Styret Sumo
Rolle | Navn |
---|---|
Leder Sumo | Tom Sandstad |
Styremedlem | Brage Merk |
Styremedlem | Simen Kristensen |
Styremedlem | Anders Grizelv |
Styret Håndbak
Rolle | Navn |
---|---|
Leder Håndbak | Håvard Solli Bergheim |
Styremedlem | Aleksander Hoel |
Styremedlem | Carles Tolic |
Styremedlem | Nichola Storvik Dahl |
Styremedlem | Rein Kjølenes |
Varamedlem | Adrian Boeløft Wasson |
Styret Boksing
Rolle | Navn |
---|---|
Leder Boksing | Morten Johansen |
Styremedlem | Siw Denné |
Styremedlem | Christian Hellerud |
Utøverrepresentant | Alborz Sabet |
Styrets arbeid
- Styret har opptil 6 styremøter per år.
- Styremøtene holdes i klubbens lokaler
- Styremøtene gjennomgås med en fast agenda og diverse aktuelle saker. Årshjul og regnskap er blant annet faste punkter.
Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme avgjørende. Styremedlemmene plikter å respektere et styrevedtak, selv om det er fattet mot vedkommendes egen stemme.
Styremøter kan avholdes per e-post eller per telefon, se lov norm § 10. Det skal alltid føres protokoll fra styremøtene.
Utvalg/komiteer
Mandat og oppgaver for utvalg/komiteer som er lovpålagte, går frem av klubbens lov. Det er valgkomité og kontrollkomité. For de styroppnevnte utvalgene skal ansvar og hovedoppgaver for utvalgene beskrives av styret selv når styret vedtar å opprette utvalgene.
Styroppnevnte funksjoner/utvalg kan i fremtiden være:
- Sportslig ansvarlig/utvalg
- Trener ansvarlig/utvalg
- Dommeransvarlig/utvalg
- Utdanningsansvarlig/utvalg
- Dugnadsansvarlig/utvalg
Valgkomité består av
- Jørgen Johansen
- Roy Erling Karlsøen
- Håvard Hestdalen
Ansatte
Klubben har per i dag ingen ansatte, men frivillige. Vi har per dags dato rollebeskrivelse for bryting for følgende roller:
- Daglig Leder
- Oppmann
- Trener
- Dommer
- Valgkomité
- Styremedlem og Medlemsansvarlig.
Resterende vil blir utarbeidet fortløpende.
Klubbens lov
Medlemskap
- All inn/utmelding i klubben gjøres via klubbens nettside under Medlemskap
- Alle utøvere skal kunne vise gyldig Medlemskort i Idretten Online appen
- Alle medlemmer har en egen personlig idrettsside på Min Idrett, link: https://minidrett.nif.no/. Denne personlige siden må hvert enkelt medlem aktivere før den kan brukes. Her kan du som medlem, utøver, tillitsvalgt eller ansatt melde deg på arrangementer og kurs, endre dine egne personopplysninger, finne informasjon knyttet til lisensinnbetaling, dine kommende aktiviteter og andre funksjoner og tjenester som kan være aktuelle og interessante for deg.
Hvis man er medlem av en annen bryteklubb, må det meldes overgang til Sportsklubben av 1909. Man må i tillegg melde seg inn i klubben som beskrevet ovenfor. Man kan ikke ha uoppgjorte regninger i tidligere klubb.
En ansatt kan være medlem i idrettslaget, men har ikke stemmerett på årsmøtet og kan heller ikke inneha årsmøtevalgte verv i idrettslaget. Unntak gjelder for personer som kun innehar noen få betalte trenertimer i uken.
Medlemskapet i idrettslaget kan opphøre ved utmelding, strykning eller eksklusjon. En utmelding skal skje via nettsiden under Medlemskap og får virkning når den er mottatt (medlem blir stående i henhold til NIF sine regler om rapportering av medlemmer).
Et medlem som skylder Medlemskontingent eller Treningsavgift for mer enn ett år, kan strykes, og da kan ikke medlemmet tas opp igjen før de skyldige avgiftene er betalt. Hvis medlemmet skylder avgifter etter forfalt to års varighet, skal medlemskapet bringes til opphør ved strykning fra idrettslagets side.
Dersom idrettslaget vurderer ekskludering av et medlem, må det ta kontakt med idrettskretsen. Der finnes egne prosedyrer for ekskludering.
Medlemskontingent, treningsavgift og egenandeler
Du vil få 2 innbetalinger i forbindelse med medlemskap i klubben:
1. Treningsavgift er den avgiften som dekker løpende kostnader for drift av klubben. Dette fakturerer klubben per sesong i september for eksisterende medlemmer. Nye medlemmer får faktura fortløpende. Oversikt over disse prisene finner du her: https://www.sportsklubben1909.no/next/p/68098/priser
Medlemskapet kan ikke fryses og kun betales i ett beløp (månedlig betaling ikke mulig).
2. Medlemskontingent blir fakturert i egen faktura i januar og den følger kalenderåret. Medlemskontingent må være betalt for å tegne lisens, samt den er grunnlaget for klubbens medlemsrapportering, og derav støtte fra NIF. Dersom du meldte deg inn og betalte medlemsavgift på slutten av et kalenderår, skal du allikevel betale i januar da ny faktura gjelder per kalenderår. Kontingenten skal betales for hvert enkelt medlem. Medlemskontingenten fastsettes av styret og besluttes på Årsmøtet. Dersom du melder deg ut i løpet av et kalenderår, vil du stå som medlem ut året da dette er i henhold til regler om rapportering til NIF.
Lisens:
Bryting: For at utøver skal kunne stille på konkurranse, må man ha betalt lisens (etter fylte 13 år). Dette må ordnes privat og praktisk informasjon finner du her https://bryting.no/praktisk-info/lisens-og forsikring/kjop-lisens/. Selve lisensen kjøpes i Min Idrett. Dersom det er først gang du skal tegne lisens må Medlemsansvarlig i SP09 opprette denne for deg. Vær oppmerksom på å gjøre dette i god tid før påmeldingsfrist går ut. Vi anbefaler alle utøvere over 13 år å tegne lisens uansett om man konkurrerer eller ei. Dette for å være sikret i henhold til forsikringer.
Boksing: Se informasjon om forsikring https://boksing.no/praktisk-info/forsikring/.
Vi presiserer at det er utøvers eget ansvar å sikre at man har gyldig Medlemskap i klubben. De som ikke oppfyller dette, dekkes ikke ved mulige skader via forbund eller klubb. Det er kun mulig å tegne lisens når Medlemskontingent er betalt.
Egenandel:
Følgende gjelder kun for bryting: I 2025 vil egenandelene være halvparten av kostanden for deltakelse på arrangementet (SP09 dekker andre halvparten). Avhengig av arrangement kan dette bety reise med bil/fly, hotell, mat mm. Egenandel per arrangement publiseres på klubbens nettside https://www.sportsklubben1909.no/next/p/67215/arrangementer
For å delta på stevner/aktiviteter med egenandeler skal man ikke ha andre utestående betalinger. Deltakelse på nasjonale stevner i privat regi dekkes fullt ut av deltaker selv (det vil si arrangement som ikke trener, dommer eller utøver fra klubben stiller). I tillegg må man betale deltakeravgift på vegne av klubben. Deltakelse på internasjonale stevner i privat regi anbefales ikke og kan gi bot på 20.000 NOK for deltakelse uten dommer. Mer rundt bestemmelser her finner du her: https://bryting.no/wp content/uploads/2022/10/Nasjonale-tilleggsbestemmelser-revidert-pa-bryteting-19.06.2022-1.pdf
Startkontingenter - deltakeravgifter
Klubbens aktivitetstilbud
Barne- og ungdomsidrett
Alle som trener barn og ungdom må gjennomføre trenerattesten. Trenerattesten er en elektronisk løsning i Min Idrett. Vi er opptatt av å bygge et godt sosialt miljø i klubben og arrangerer blant annet samlinger for å styrke det sosiale samholdet.
Barneidrett
Alle som har ansvar for barn eller er trenere for barn, skal kjenne til idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett. All aktivitet for barn skal legges opp slik at klubben følger intensjonene i retningslinjene og bestemmelsene. Styret oppnevner den som er ansvarlig (tillitsvalgt eller ansatt) for barneidretten og hvem dette er kommuniserer på nettsidene. Dette innebærer at:
- aktiviteten skjer på barnas premisser
- barna har det trygt
- barna har venner og trives
- barna opplever mestring
- barna får påvirke egen aktivitet
- barna kan velge om og hvor mye de vil konkurrere
Ungdomsidrett
Alle som er trenere for ungdom i klubben, skal kjenne til retningslinjene for ungdomsidrett. Klubben og trenerne skal sørge for:
- at ungdom kan bli så gode som de selv vil
- å legge til rette både for dem som vil konkurrere, og dem som ikke ønsker å konkurrere
- at ungdom får være med på å bestemme over egen aktivitet
- at ungdom får bidra med det de kan
- at ungdom får utdanning eller kurs for å utvikle seg (dersom mulig for klubben å gi)
- at treningsavgiften er overkommelig for ungdom
Paraidrett
Klubben startet prøveprosjekt i 2023/24 sammen med NBF på paraidrett og dette er fortsatt i utvikling. Vi tilbyr paraidrett innen bryting, håndbak og boksing.
Varsling av uetisk atferd
Norsk idrett har nulltoleranse for enhver form for diskriminering, trakassering og overgrep. Dette betyr at det alltid skal reageres på slike handlinger. Alle klubbens medlemmer og foreldre kan varsle om uetisk atferd.
Det kan varsles muntlig eller skriftlig til styret i klubben (e-post: sportsklubben09@gmail.com)
Det kan også varsles direkte via NIF sin varslingskanal: https://www.idrettsforbundet.no/om nif/varslinger-i-norges-idrettsforbund/ Her kan det også varsles anonymt.
Mere informasjon angående varsling og retningslinjer kan finnes under praktisk info på nettsiden til Norgesbryteforbund www.bryting.no.
Aktivitetsplan/terminliste
Følgende gjelder bryting:
Klubben setter hvert år, og publiseres ca. hvert kvartal terminliste over konkurranser der klubben pleier å delta. Her ligger også informasjon om frister og egenandeler.
Klubbens arrangementer
Reise i regi klubben
Følgende gjelder bryting:
Reiser og arrangement i regi av klubben informeres her: https://www.sportsklubben1909.no/next/p/67215/arrangementer. Hver enkelt utøver/foresatte er ansvarlig for å melde seg på/sitt barn og betale innen fristen. Påmelding er kun gyldig ved betaling. De andre idrettene informerer i sine kanaler om dette.
Egenandeler for de ulike arrangement signaliseres på foreldremøtet for vår og høst-halvåret.
På alle reiser i regi av klubben (samlinger, konkurranser osv.) er det en ansvarlig reiseleder som har overordnet myndighet fra avreise til hjemkomst. Reiselederen kan være en av foreldrene som har meldt seg frivillig til å være med på et stevne eller et annet arrangement. Det kan være en eller flere reiseledere, og det velges ut én hovedansvarlig blant dem.
Utøver
Utøverne bør være kjent med:
- hva klubben står for (verdier og visjon)
- aktivitetstilbudet
- medlemskap
- dugnad
- klubbens retningslinjer og forventninger til utøverne
Forelder/foresatt
Foreldre bør være kjent med:
- hva klubben står for (verdier og visjon)
- aktivitetstilbudet
- medlemskap
- forsikringer
- dugnad
- klubbens retningslinjer og forventninger til foreldrene
Trener
Alle trenere har en skriftlig avtale med klubben, har tatt NIF sin Trenerattest og levert Politiattest. Trenerne har ansvar for å sikre at medlemmene som deltar i klubbens aktiviteter, får et godt tilbud og ivaretas på en god måte.
Som trener er man en representant for klubben og skal derfor være kjent med:
- Klubbhåndboken og hva klubben står for (verdier og visjon)
- Aktivitetstilbudet
- Medlemskap
- Lisens og forsikringer
- Kompetansetilbud for trenere
- Klubbens retningslinjer og forventninger til trenerne
I klubben har vi 1-2 trenere per parti/idrett. Som trener i klubben har man blant annet ansvar for følgende:
- Planlegging av det totale treningsopplegget for gruppa, derav samlinger, deltakelse på konkurranse og planlegging/gjennomføring av foreldremøter.
- Publisere treninger og andre beskjeder på digitale flater (avhengig av gruppe/parti)
- Gjennomføring av fellestreninger, antall etter avtale
- Sørge for påmeldinger til ulike arrangement (for noen grupper/parti i samråd med Oppmann)
- Planlegge og gjennomføre sosiale tiltak i samarbeid med øvrig støtteapparat
Oppmann
Oppmann er treningsgruppas administrative leder og har ansvaret for at alt praktisk fungerer rundt gruppa. Ikke alle grupper i klubben har oppmenn, se organisasjonskart.
Oppmenn/lagledere bør være kjent med:
- Klubbhåndboken og hva klubben står for (verdier og visjon)
- Aktivitetstilbudet
- Medlemskap
- Lisens og forsikringer
- Politiattest
- Trenerattesten
- Klubbens retningslinjer og forventninger til foreldre
- Hva tilbyr klubben sine oppmenn/lagledere (utstyr, bekledning og kurs …)
Oppgaver:
- Utarbeide årshjul med tilhørende budsjett for godkjenning i styret (tidspunkt november og mai)
- Påmelding til arrangement og oppfølging av egenandeler
- Dialog med trenere
- Arrangere møter for foreldre og spillere/utøvere
- Gi informasjon til utøvere, trenere og foresatte
- Overordnet ansvar for å melde på til stevner og samlinger
Dommer
Dommerne har ansvar for å sikre en god gjennomføring av konkurranser. Dommerne bør være kjent med:
- Klubbhåndboken og hva klubben står for (verdier og visjon)
- Medlemskap
- Lisens og forsikringer
- Klubbens retningslinjer og forventninger til dommere
Klubbdrift
Årshjul
Kurs og utdanning
Medlemshåndtering
Klubben benytter Idretten Online sitt elektroniske medlemssystem. Idretten Online er linket mot NIF sitt medlemssystem Klubbadmin.
Forespørsel om inn- og utmelding av medlemmer skjer via nettsiden https://www.sportsklubben1909.no/
Medlemsansvarlig godkjenner innmeldingene og sørger for at de legges i riktige grupper. Idretten Online sender ut en bekreftelse til nye medlemmer. Alle som er innmeldt i klubben får i tillegg en e-post hvor de må validere innmeldingen mot NIF.
Forespørsel om utmelding skal gjøres via samme nettside og behandles av Medlemsansvarlig. En bekreftelse på utmeldingen sendes via Idretten Online. Eventuelt utestående fakturaer sjekkes ved utmelding.
Det er viktig for oss at medlemstallene stemmer og at alle medlemmer valideres mot NIF sitt system. Dette er bl.a. en forutsetning for at klubben mottar hodestøtte for hvert medlem opp til 19 år.
Dugnad og frivillig arbeid
I SP09 har vi lav treningsavgift og oppfordrer medlemmer og foreldre om å stille opp på dugnad ved behov, men presiserer at deltakelsen må være basert på frivillighet.
Aktuelle dugnader vil publiseres på foreldremøtene vår og høst og via Nettsiden, E-post, Spond og/eller Facebook.
Idrettslaget drives i hovedsak av frivillige. Det vil si at foreldre, foresatte eller andre stiller opp uten å motta lønn. Denne ubetalte innsatsen bidrar til at idrettslaget har gode aktivitetstilbud og at kostnadene blir lavere.
Historisk har dugnadsarbeidet i klubben bestått av vakthold på ulike arrangement.
Politiattester
Klubben krever politiattest av alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for klubben som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.
Det er to viktige overordnede grunner til at norsk idrett har innført en ordning med politiattest:
- Seksuelle overgrep mot barn er totalt uforenlig med idrettens verdigrunnlag.
- Norsk idrett skal være et trygt sted å være for barn, og et trygt sted for foreldre å sende sine barn.
I SP09 bruker vi Min Idrett for å sikre attester.
Klubbens antidopingarbeid
Kommunikasjon
For at klubbdriften skal bli så god som mulig, er klubben avhengig av god kommunikasjon med alle medlemmene og andre som klubben har en relasjon til. Klubber som klarer å kommunisere godt og er bevisst hvordan de oppfattes, vil ha en stor fordel.
All formell informasjon finnes på klubbens hjemmeside https://www.sportsklubben1909.no/
I tillegg kommuniserer vi både via E-post, Spond og Facebook.
Sikkerhetsarbeid (HMS)
Klubben har ansvar for sikkerhet for medlemmer og andre som kommer i kontakt med klubben på arrangementer, på dugnader, under reiser og under opphold i klubbens lokaler og anlegg.
Det finnes en egen rutinebeskrivelse for vedlikehold og rengjøring av lokalet og matter. Dette er i tillegg til den rengjøring som gjøres for hele hallen.
Per i dag løses HMS arbeidet etter behov. Klubben vil løpende utarbeide en beskrivelse for rutiner dette. Dette kan gjøres skriftlig i en internkontrollhåndbok eller på et elektronisk internkontrollsystem.
Andre beskrivelser kan være kontrollrutine for anlegg og utstyr eller sikkerhetsprosedyre for trening.
Økonomi
Det er styret som har det overordnede økonomiske ansvaret for klubbens økonomi. Det innebærer at styret har ansvar for at:
- klubbens midler brukes og forvaltes på en forsiktig måte
- klubben har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen
- klubben har en forsvarlig økonomistyring
Styret kan delegere oppgaver knyttet til den daglige oppfølgingen av økonomien til klubbens Daglige leder. Den daglige lederen kan delegere arbeidsoppgaver knyttet til den løpende bilagsføringen og ajourhold av regnskapet til regnskapsføreren/kassereren.
Styrets oppgaver knyttet til regnskap og økonomi:
- Styret skal sikre at det er en forsvarlig ansvarsdeling knyttet til regnskap og økonomistyring. Det skal utarbeides en fullmakts matrise og en tydelig rolleavklaring.
- Styret skal utarbeide et realistisk budsjett.
- Styret skal sikre at regnskapet føres fortløpende.
- Styret skal sikre at klubben har en egen bankkonto.
- Styret skal påse at det kreves to signaturer i banken.
- Styret skal påse at klubben har tegnet underslagsforsikring.
- Styret skal påse at klubben har valgt kontrollutvalg.
Klubben har en egen Økonomihåndbok hvor dette er detaljert beskrevet.
Forsikringer
Alle barn som er medlemmer av lag tilsluttet NIF, er forsikret gjennom Norges Idrettsforbund frem til den datoen de fyller 13 år. Etter fylte 13 år må man selv tegne lisens. Medlemskontingent til klubb må være betalt for å kunne tegne lisens.
SP09 har en egen klubbforsikring for våre medlemmer som gjelder når de trener i klubbens lokaler, og man har gyldig medlemskap (det vil si har betalt avgifter og validert medlemskap). Det følger også en forsikring ved betaling av lisens.
Klubben har underslagsforsikring for de to personene som disponerer klubbens konto.
Anlegg og utstyr
Klubben holder alt av utstyr, anlegget kan benyttes:
- Mandag, tirsdag og torsdag 16:00-22:30
- Lørdag og søndag etter avtale
Personlig utstyr:Dette er eksempelvis brytedrakt og brytesko og/eller annet treningstøy.
Klubbens utstyr:Dette er alt utstyr i klubblokalet.
Maler
Under er det listet maler som klubber benytter og de ligger tilgjengelig i Dropbox
Maler som klubben har i dag (ligger i Dropbox/Hovedstyret):
- Årsberetning til årsmøte
- Protokoll fra årsmøte og styremøte
- Klubbhåndbok
- Økonomihåndbok
- Rollebeskrivelser
- Protokoll styremøte
Maler som klubben har i dag (ligger i Dropbox/SP09 Styret Bryting):
- Avtaler utøvere, trenere, dommere, oversikter roller mm (alle idretter)
Maler som klubben har i dag (ligger i Dropbox/SP09 Sportslig):
- Årshjul
- Egenandeler
Følgende maler vil etableres i 2025:
- Sjekkliste årsmøter
Eksempler på retningslinjer i klubb som man vil se på i 2025:
- Retningslinjer foreldre/foresatte
- Retningslinjer mobbing
- Retningslinjer for reiseleder ved representasjon
- Retningslinjer utøvere